10 yıl sonra banka şubesi kalmayabilir!
Mesai saati kavramına takılı kalmadan, günün her saatinde, her yerden bankacılık işlemleri yapılmasına olanak sağlayan dijital bankacılığa ilgi her geçen gün artıyor. Karşılaştırma sitesi encazip.com’un yaptığı araştırmaya göre, Türkiye Bankalar Birliği’nden alınan bilgiler, Türkiye genelinde dijital bankacılık müşteri sayısının 104 milyon kişiye ulaştığını gösteriyor. Bu verileri değerlendiren encazip.com kurucusu ve tasarruf uzmanı Çağada Kırım, “Veriler, 10 yıl sonra bankacılık işlemlerinin ancak dijital bankacılık üzerinden yapılabileceğini gösteriyor.” diyor.
Hayatımızın her alanında karşılaştığımız dijitalleşme, bankacılık sektöründe de önemli bir yere sahip. Özellikle pandemiyle birlikte giderek dijitalleşen dünyada, taşınabilir ve dijital bankacılığın kullanımı da arttı. Karşılaştırma sitesi encazip.com’un yaptığı araştırmaya göre ülkemizde mobil ve internet bankacılığı kullanan kişilerin oranı her geçen gün artıyor. Ancak diğer taraftan bankalar artık şubeye gitmeden de müşteri kazanabiliyor. Tüketiciler cep telefonları aracılığıyla, bulundukları her yerden, daha önce hiç müşterisi olmadıkları bir bankanın müşterisi olabiliyorlar. Tüm bu gelişmelere paralel olarak bankaların şube sayılarında azalma gözlenirken, orta vadede bankacılığın tamamen dijital ve şubesiz hale geleceği neredeyse kesin olarak değerlendirilebilir.
Uzaktan başvuran müşteri sayısı 836 bin
Değişen mevzuata göre artık bankalara fiziki olarak gitmeden cep telefonundan dakikalar içerisinde müşteri olmak mümkün hale geldi. Türkiye Bankalar Birliği’nin haziran ayında yayımladığı ‘Uzaktan ve Şube Müşteri Kazanım İstatistikleri’ raporuna göre, 2023 yılı haziran ayında ‘uzaktan başvuru sayısı’ 836 bin, ‘uzaktan müşteri temsilcisi ile sonuçlanan müşteri sayısı’ ise 836 bin olarak gerçekleşti. 389 bin oldu. 2022 yılında ‘Uzaktan başvuru sayısı’ 1 milyon 133 bin, ‘Uzaktan müşteri temsilcisi ile sonuçlanan müşteri sayısı’ ise 2022 yılında 365 bin oldu.
Beş yıl önce aktif dijital bankacılık müşteri sayısı 39 milyondu
Türkiye Bankalar Birliği’nin temmuz ayında yayınladığı verilere göre; Nisan-Haziran 2023 döneminde toplam aktif dijital bankacılık müşteri sayısı bir önceki yıla göre 18 milyon 503 bin kişi artarak 103 milyon 634 bin kişiye ulaştı. Bu kullanıcıların 2 milyon 9 bini “sadece internet bankacılığı” kullanırken, 91 milyon 351 bini “sadece mobil bankacılık” kullanıyor. Hem internet hem de mobil bankacılık yapan kullanıcı sayısının 10 milyon 274 bin kişi olduğu görülüyor. Beş yıl önce aktif dijital bankacılık müşteri sayısı 39 milyondu.
En aktif kullanıcılar 36-55 yaş aralığındadır
Nisan-Haziran 2023 döneminde aktif bireysel dijital bankacılık müşterilerinin yaş gruplarına göre dağılımında, 40 milyon kişiyle 36-55 yaş grubu ilk sırada yer aldı. Bu sıralamayı 27 milyon kişiyle 26-35 yaş grubu ve 19 milyon kişiyle 18-25 yaş grubu izledi.
Bankacılıkta devrim uzaktan müşteri kazanımıyla gerçekleşiyor
Dijital bankacılığın yükselişine ilişkin konuşan encazip.com kurucusu ve tasarruf uzmanı Çağada Kırım, şunları söyledi: Dijital bankacılığı kullanan toplam müşteri sayısı aslında yüksek ancak bankacılıkta asıl devrim uzaktan müşteri kazanımı tarafında. Tüketiciler artık daha önce hiç çalışmadıkları bir bankanın, şubeye gitmeden cep telefonları üzerinden saniyeler içinde uzaktan müşterisi olabiliyor. Artık şubede bekleme ve sayfalarca evrak imzalama dönemi sona erdi. Mayıs 2021’de aylık 69 bin olan uzak müşteri sayısı, 2023’te aylık ortalama 500 bine ulaştı. Bu sayede bankalar yavaş yavaş tam şubesiz bankacılığa geçiş yapıyor. Orta vadede bankacılığın tamamen değişeceği, neredeyse tüm bankaların çok az şubesinin olacağı, belki de hiç şubesinin olmayacağı günleri göreceğiz. Bankaların en yüksek gider kalemleri arasında yer alan şube giderleri banka giderlerinden düşülerek bankaların daha düşük kredi faizleriyle daha yüksek faizle mevduat sunmaları önemli ölçüde güçlenecek. Hemen hemen tüm bankaların uzak kanallara ciddi yatırımlar yaptığını görüyoruz.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı